Digitale toegankelijke video's

Video speelt een steeds grotere rol bij het informeren en verleiden van bezoekers op je website en op social media. Maar wat doe je als niet iedereen jouw videos goed kan bekijken, horen of begrijpen. Deze training is bedoeld voor videomakers: regisseurs, scriptschrijvers, cameramensen, voice-over, animators, influencers en socialmedia-marketeers.

In de training laat je trainer aan de hand van herkenbare voorbeelden zien waar je op moet letten in alle fasen van een videoproject. Natuurlijk komen ondertiteling en audiodescriptie aan bod, maar ook het voorbereiden en publiceren van je video worden uitgebreid besproken. Aan het eind van de training weet je precies hoe je meer toegankelijke videos maakt.

 

Inleiding op digitale toegankelijkheid (via e-learning)

  • Wat is (digitale) toegankelijkheid?
  • Waarom is digitale toegankelijkheid belangrijk?
  • Wetgeving rondom digitale toegankelijkheid.
  • De achtergrond en historie van de richtlijnen.
  • De opbouw van de verschillende niveaus binnen de richtlijnen.

Toegankelijkheid voor video’s

  • Uitleg van de belangrijkste richtlijnen voor video
  • De voordelen van een goed toegankelijke video
  • De voorbereiding van het maken van een digitaal toegankelijke video
    • Concept & script
    • Contact met de klant
  • Maken en nabewerken van de video
    • Waar let je op tijdens het filmen of animeren
    • Hoe maak je de juiste ondertitels
    • Waar let je op bij de voice-over
    • Hoe ga je om met lower-thirds en andere visuele kenmerken
  • Publiceren van de video
    • Via YouTube
    • Op je website

Resultaat

Na deze training:

  • Weet je waarom en voor wie toegankelijke video’s belangrijk zijn
  • Wat de voordelen zijn van toegankelijke video’s, ook voor conversie en SEO
  • Waar moet je op letten bij het maken van toegankelijke video’s:
    • Voorbereiding (concept) / scripting
    • Productie
    • Nabewerking
    • Online publiceren

Duur (online)

De training duurt 3 uur.

Indien gewenst kan de training uitgebreid worden met een extra blok van 3 uur waarin we het volgende bespreken:

  • Het maken van ondertitels
    • Verschil tussen subtitles en captions
    • Hoe maak je goede ondertitels voor je video
    • YouTube gebruiken om snel ondertitels te maken
  • Hoe voeg je goede audiodescriptie toe aan je video
    • Praktische info over het maken van audiodescriptie
    • YouTube gebruiken om een alternatief audiospoor toe te voegen aan je video

Training op locatie

Het is mogelijk om deze training incompany op locatie te volgen. We plannen dan 1 dagdeel van 3 uur, dat eventueel uitgebreid kan worden met 3 uur extra.

Vereiste voorkennis

Geen.

Doelgroep

  • Regisseurs
  • Scriptschrijvers
  • Cameramensen
  • Voice-over
  • Animators
  • Influencers
  • Socialmedia-marketeers

De training is met name geschikt voor video- en marketingbureaus die regelmatig video’s of animaties maken voor opdrachtgevers zoals de zorg, verzekeraars, overheid, provincies en gemeentes.